mandag, november 02, 2009

søndagsskole og saltvann i munn

jeg bor i et vakkert land! i helga var vi eilat og snorkla, hilste på nemo fisken og alle hans venner, fisker som var litt for store for å svømme så nærme oss i følge meg (men med veldig fine farger så da går det greit) og masse fine koraler! rart at det er fint ikke bare over vann men også under.

ellers har vi gjort et forsøk på å komme rundt gennesaret sjøen på sykkel, men den er større enn flanellografen gir uttrykk for, vi kom oss til kapernaum og var godt fornøyd med det og kjente det i rompa mange dager etterpå. forresten helt sjukt å være på de plassene hvor jesus gikk, bodde og hadde hverdagslivet sitt. det hele blir veldig virkelig av å være i dette landet,det skjedde faktisk!
vi har også sett golanhøydene og den villeste utsikten jeg tror jeg har vært med på, vi leide bil og kjørte til nord israel og opp til hermonfjellet langs libanongrensa. den kan forresten ikke akkurat måle seg med svenskegrensa, og det kan de som liker billig flesk og alkohol være glad for. forskjellen er kanskje at vi ikke behøver å være redd for bomber og andre ting.
innimellom alle disse tingene har vi hverdagslivet på beit scandinavia i haifa. fire dager i uka er vi på på sykehuset og har praksis, har hebraisk kurs hver tirsdag, er på sånn se på film- drikke kaffe- henge-greie med studentene i nabolaget hver onsdag, også går vi i en kirke på lørdagene hvis vi har fri. er faktisk ferdig med praksis denne uka, og kan for første gang si at jeg kunne gjerne vært der lenger- fytti så mye vi lærer!
kan også nevne at jeg får jeg besøk av benni på fredag og han skal være i 10 -ti- deilige dager og jeg gleder meg!!

her kommer noen bilder som du kan kose deg med på en høstkveld:)
tre slitne jenter etter en lang dag på stranda på vei til leigheten i eilat
gøy!

vi sa hade til to skjønne damer forrige søndag, de har vært reservebestemødre i 7 uker. allah buksene er en stor hit;)

lunsj på sykehuset! de selger den diggeste thai maten i kantina. mm.
en vannkilde nord israel midt i ørkenen

tre gode venner på carmel fjellet med sjoko pannekake!

rosh hanikra og mystiske grotter

mona mellom oliventrærne. vi besøkte en kibbutz ved vestbredden og var en dag med ei skikkli kul dame som bodde på kibbutzen og jobba på et fredssenter og kjempa for relasjoner mellom jøder og arabere. venninda hennes som også bodde der var den eneste i familien som overlevde holocaust. sykt å faktisk møte noen som opplevde det vi leser om i tørre historiebøker.
fikk også inspirasjon til min framtidige bakgård på kibbutzen!!

en eventyr-borg på golan høydene
en ettermiddag ved gennesaretsjøen

sykkelgjengen med hjelmer fra forrige århundret.

det var alt for nu! skal prøve å ikke la det gå så lenge til neste gang, men du veit..




2 kommentarer:

LIFE sa...

ahhhhh jeg får helt frysninger av hvor BRA du har det, meget godt!(les det siste på dansk da får du feelingen)

I LOVE YOU SOL og fryder meg over at du får besøk, og i samme slengen gleder jeg meg til vi blir naboer! snart er du home og ikke away! nydelig.

shalomshalom!

Linda Naja sa...

Åh, Solveig! Det er så koselig å lese om hva du opplever, og er så glad for at du har det bra. Teller ned til fredagen på dine og Benjamins vegne. Dere fortjener virkelig noen fantastiske dager sammen nå etter så lang tid fra hverandre! Kos deg videre og vit at vi gleder oss så masse til du kommer hjem igjen. Det er ikke det samme her i Norge uten deg...

Stor klem